Kia Niro Forum banner
  • Welcome to the Kia Niro forum! We discuss all models of the Niro, including the Hybrid, PHEV and EV versions. We are glad you stopped by. Feel free to browse the various topics, along with out FAQs. To enable posting, you need to register for a user account. There is no cost for this. Just click in the upper right corner where it says Login/Join. We look forward to your continued parcipitation.

Hybride systeem controleren - motor uitschakelen

9.7K views 27 replies 7 participants last post by  FlNiro  
#1 · (Edited)
Hallo mensen, 2018 Kia Niro met 90.000 mijl. De afgelopen jaren geen problemen mee gehad.
Ik reed vandaag en kreeg willekeurig deze waarschuwing om “motor uit te zetten en hybride systeem te controleren”. Ik was nergens in de buurt van huis en niet in een veilige omgeving, dus besloot ik door te rijden.
Ik probeerde naar huis te rijden, maar merkte dat het batterijniveau sneller leegliep dan normaal… ook knipperde de hybride gereed-indicator. Toen, tijdens het rijden, daalde het batterijniveau tot 1 blauwe balk! En de auto voelde een beetje zwak aan, dus ik stopte en parkeerde ergens veilig. Als ik hier wacht, laadt hij dan een beetje op terwijl hij geparkeerd staat? Heb ik schade aangericht door door te rijden? Is het heel erg dat ik het batterijniveau tot 1 blauwe balk heb laten zakken? Ik heb er spijt van dat ik ben blijven rijden, maar het was een slechte omgeving.
Wat moet ik doen als ik het niet naar huis heb gehaald… raad je aan om hem nu, het is 23.00 uur, naar de dealer te slepen of om hem over een paar minuten opnieuw te starten om te zien of ik hem kan verplaatsen… Ik wil niet de laatste restjes batterij verspillen die nuttig zouden kunnen zijn voor het slepen of de dealer. Ik ben ongeveer 1,5 mijl van huis.
De bijgevoegde foto's zijn van toen de foutmeldingen voor het eerst verschenen.

#3 ·
Ik neem aan dat je de motor hebt uitgeschakeld toen je stopte. Zet hem aan en rijd naar huis; 1,5 mijl zal niet veel veranderen. Het klinkt alsof de auto minder vermogen had omdat de batterij niet langer assisteerde, dus je reed alleen op de ICE.
Bedankt. Ik heb hem op deze parkeerplaats van het bedrijf achtergelaten. Ik schrok ervan dat ik dacht dat hij midden op de weg zou uitvallen met 0% batterij. Ik hoop dat ze hem niet hebben weggesleept. Ik ga hem zo bekijken en kijken of ik hem naar de dealer kan slepen, want het is 10 mijl verderop.

#5 · (Edited)
Houd ons op de hoogte van hoe dit zich ontwikkelt.
Gesleept naar de dealer en ze voltooiden de diagnose na een uur en zeiden dat ik "een code in het systeem had voor de ecm" en een ecm-vervanging nodig heb voor in totaal $1500. Klinkt dit correct? Ik ben geen auto-expert, maar geschokt dat de ecm vervangen moet worden en de oorzaak van dit probleem was. Ik vroeg de dealer om me meer details te sturen.

Hoe vaak komt ecm-vervanging voor? In de subreddit van de monteur zei iemand dat het zeldzaam is dat dit vervangen moet worden. Raad je aan om een ​​tweede mening te vragen? Ik heb mijn auto al laten slepen van een dealer die me $400 in rekening wilde brengen voor een diagnose die een week zou duren. Ik zei nee, sleepte hem naar een andere dealer die $200 in rekening bracht en het in een uur voltooide. Ik overweeg om er nog een te slepen, maar dit wordt een beetje prijzig, maar het is misschien de moeite waard.

Opmerking: mijn auto is 3 maanden geleden onlangs in een aanrijding geweest, iemand reed me van achteren aan met 25-30 mph. Ik heb hem 3 weken geleden opgehaald bij het schadeherstelbedrijf. Is het mogelijk dat er na deze aanrijding iets is losgekoppeld om dit probleem te veroorzaken? Ik ging vandaag terug naar het schadeherstelbedrijf en ze zeiden dat als een monteur denkt dat de fout is veroorzaakt door de aanrijding, bel dan het schadeherstelbedrijf terug zodat ze het aan de verzekeringszaak kunnen toevoegen.

#8 ·
Zoiets is er gebeurd met mijn 2005 KIA Optima Hybrid (het was het jaar dat KIA overstapte op modellen die nieuwer waren dan wat ze in Korea verkochten).
Hoe dan ook, ik bracht hem naar de eerste dealer, ze vervingen een computermodel, hielp niet, zeiden dat ik ermee naar huis kon rijden (ongeveer 75 mijl) en dat hij gewoon hard zou schakelen van 1 naar 2, maar de rest van de tijd zou het goed zijn... Ik reed ermee naar huis, bracht hem naar de dealer waar ik hem had gekocht, ze vervingen de transmissie en het was in orde... Dit wil natuurlijk niet zeggen 'dat' dit is wat dit is... maar meer voor, het gebeurt wel...

#12 · (Edited)
Ik zou denken dat er iets is gebeurd onder die achterbank door de botsing. Misschien is er een draad losgeraakt of is het batterijbeheersysteem beschadigd. Vraag me af of ze de ecm de BSM noemen. Maar je zou denken dat ze het zouden weten.
Of iets heeft de hoofdzekering laten springen.

ziet er zo uit

Het botsingscentrum heeft iets met de achterbank gedaan, want de veiligheidsgordel was losgemaakt toen ik hem ophaalde (de veiligheidsgordel hing aan de schroef), dus misschien hebben ze daar ook wat werk verricht? De veiligheidsgordel hing eigenlijk met de verbindingsschroef die naar de onderkant gaat, los.

#24 ·
Het lijkt erop dat een ecm die faalt bij 90.000 mijl gedekt zou moeten worden door de KIA-garantie. Ja, ik weet dat de aandrijflijn garantie vervalt na zoiets als 5 jaar/60K mijl voor niet-oorspronkelijke eigenaren. Pagina 14 van de 2018 KIA Niro Hybrid/PHEV garantiehandleiding stelt: "De garantieperiode voor de volgende HYBRID SYSTEM-componenten is beperkt tot 10 jaar vanaf de datum van de oorspronkelijke verkoop of de datum van eerste gebruik, of 100.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst komt... Hybrid Battery Pack Assy, Hybrid Starter & Generator, Hybrid Power Control Unit, Auto Transmission & Traction Motor inclusief behuizing, koppeling en alle interne onderdelen." Het lijkt er niet toe te doen of het de oorspronkelijke eigenaar is of een volgende eigenaar - de tabel op pagina 3 lijkt dit te ondersteunen.

@Lightspeed6 Ik zou contact opnemen met de manager van de serviceafdeling en dit bespreken en uw $1500 terugkrijgen. Als u geen resultaat boekt, zou ik contact opnemen met KIA corporate.

In verband hiermee belde een van mijn nakomelingen me een paar jaar geleden op en vermeldde dat zijn 2009 Camry Hybrid een vergelijkbare foutcode op het dashboard had en de motor stopte op de parkeerplaats van zijn werkplek - "controleer hybride systeem". Hij kon de auto de parkeerplaats op duwen en hij ging aan het werk. Op dat moment leverde een internetzoekopdracht geen significante resultaten op. Toen ik hem later na het werk belde, zei hij dat hij zijn auto naar het benzinestation ernaast had geduwd en wat benzine in de tank had gedaan. De motor startte en alles was goed - blijkbaar had hij de tank leeg gereden en de ICE stopte met het opladen van de hybride batterij, de batterij stopte met het leveren van stroom aan de wielen toen de lading te laag werd. Gelukkig was dat een vrij goedkope oplossing voor het probleem.

#25 ·
Het lijkt erop dat een ECM die faalt na 90.000 mijl, gedekt zou moeten worden door de KIA-garantie.
In de garantiehandleiding die u heeft gelinkt, staat dit:
Engine Control Module (ECM) * 8/80 Alle voertuigen

Dus alleen gedekt voor 80k mijl.

#27 ·
Ja, ze vermelden de ECM onder het gedeelte over emissiegarantie, wat een vreemde plek lijkt te zijn. Maar het regelt technisch gezien de uitstoot, aangezien het de werking van de motor regelt. En het is waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor het aansturen van de hybride/motor-interface, wat de gegenereerde melding zou verklaren. Ik ben het ermee eens dat het geen erg nauwkeurige melding is, maar ik kan me voorstellen dat een dealertechnicus zijn apparatuur zou aansluiten en een nauwkeurigere melding zou krijgen.