Kia Niro Forum banner
  • Welcome to the Kia Niro forum! We discuss all models of the Niro, including the Hybrid, PHEV and EV versions. We are glad you stopped by. Feel free to browse the various topics, along with out FAQs. To enable posting, you need to register for a user account. There is no cost for this. Just click in the upper right corner where it says Login/Join. We look forward to your continued parcipitation.

Eliminatie van pianozwart/glanzend zwarte afwerking?

1 reading
18K views 46 replies 19 participants last post by  ldwho46  
#1 ·
Heeft iemand een manier gevonden om de piano/glanzend zwarte interieurbekleding te verwijderen? Het is onmogelijk om het schoon te houden... en het constant schoonmaken veroorzaakt wervelingen en krassen! Ik vraag me af of er een wrap, overlay trim of iets is dat we zouden kunnen gebruiken.

#6 ·
#5 ·
Is er iemand die een manier heeft gevonden om de piano/glanzend zwarte interieurbekleding te verwijderen? Het is onmogelijk om het schoon te houden... en het constant schoonmaken veroorzaakt wervelingen en krassen! Ik vraag me af of er een wrap, overlay trim of iets is dat we zouden kunnen gebruiken.
CariD verkoopt de houten dashboardkits van de fabrikanten Remin en B&I. Ze "zouden" en "hopen" de kits voor 2023 uit te brengen. Bel ze en zet ze aan het werk. Hier is een link voor 2019 om je een idee te geven:

2019 Kia Niro Custom Dash Kits - CARiD.com

Bitrim - Wood Dash Kits, Molded Dash Kits, Wood Steering Wheels, Chrome Rocker Panels and more by B&I

2022 Kia Niro Custom Dash Kits - CARiD.com

Ali verkoopt de nep koolstofvezel en het nep donker hout dat het pianozwart doorbreekt. De deurlijst rond de raamschakelaars past echter niet. Omdat ik twee schakelaars op de passagiersdeur heb.

#13 ·
Ik kan wachten tot er iets beschikbaar is dat daadwerkelijk past. Tot nu toe zijn alle overlays die ik heb gezien voor PHEV of EV, met de ronde draaiknop, in plaats van de shifter die te vinden is op HEV-modellen. Ik heb jaren geleden een vergelijkbare overlay gedaan met zelfklevende vinylfolie met houtnerf op een Honda N600, maar dat was voor een plat oppervlak, met rechte randen en afgeronde hoeken. De console op de Niro heeft een veel complexere vorm dan ik zelf zou willen proberen te snijden. Een semi-rigide overlay zou misschien haalbaar zijn, maar het aanbrengen van een folie kan een uitlijningsnachtmerrie zijn.

Het enige wat ik wil is iets dat zwart of transparant is, met een matte afwerking. Geen imitatie koolstofvezel, imitatie houtnerf of andere smakeloze dingen die ik tot nu toe heb gezien.

#14 ·
Ik kan wachten tot er iets beschikbaar is dat daadwerkelijk past. Tot nu toe zijn alle overlays die ik heb gezien voor PHEV of EV, met de ronde draaiknop, in plaats van de shifter die te vinden is op HEV-modellen. Ik heb jaren geleden een vergelijkbare overlay gemaakt met zelfklevende vinylfolie met houtnerf op een Honda N600, maar dat was voor een vlak oppervlak, met rechte randen en afgeronde hoeken. De console op de Niro heeft een veel complexere vorm dan ik zelf zou willen proberen te snijden. Een semi-rigide overlay zou misschien haalbaar zijn, maar het aanbrengen van een folie kan een uitlijningsnachtmerrie zijn.

Het enige wat ik wil is iets dat zwart of transparant is, met een matte afwerking. Geen imitatie koolstofvezel, imitatie houtnerf of andere smakeloze dingen die ik tot nu toe heb gezien.
Het zou hier kunnen zijn:
https://www.aliexpress.us/item/3256...10916800607852326095d06d9!12000029337377181!sea!US!0&curPageLogUid=5a7WHNjP6L7H

#18 ·
Nee. Dat heeft de cirkelvormige uitsparing voor de draaischakelaar.
Ik dacht dat ik het daar zag. Op de link stonden 3 verschillende middenconsoleonderdelen. Eén met de opening voor de schakelhendel in plaats van de knop. Het toont een onderdeel voor rechts sturen, maar ik denk dat het als links sturen komt.

Hier is een link naar meer foto's bij een andere verkoper. (prijs te hoog)
Scrol naar beneden op de pagina. Is het wat je wilt zien?

#21 ·
Vorige week heb ik een snel en vuil experiment gedaan met een stuk heldere matte Con-Tact-zelfklevende folie, die ik aanbracht over het gebied net voor de versnellingspook. Ik gebruik dit spul al jaren als beschermfolie op laptops en vergelijkbare apparaten. Het plakt goed, maar laat geen lijmresten achter bij verwijdering - zelfs niet als het een jaar lang is aangebracht.

Ik heb niet opzettelijk de hele middenconsole bedekt, omdat dit een proof of concept was en ik de folie wilde vergelijken met het OEM pianozwart in een rijsituatie.

Vandaag had ik die gelegenheid. De reflectie van de middagzon was verblindend van het onbehandelde plastic, terwijl de folie nauwelijks iets reflecteerde. Op basis van deze ervaring ben ik van plan folie te snijden om de hele middenconsole te bedekken, behalve de knoppen en het display voor de transmissiekeuze. Als dat lukt, zal ik waarschijnlijk wat ondoorzichtig matzwart bestellen voor een definitieve klus.

Image

Zo niet, dan ga ik waarschijnlijk voor een plakfolie, zoals beschreven door TheAirman - maar alleen als ik iets kan vinden zonder nep patroon en met een matte afwerking. $50 betalen voor een stuk plastic en het dan nat moeten schuren om de glans te verwijderen, of het spuiten met matzwarte verf is geen aantrekkelijke optie.

#22 ·
Update: Ik vond dit gisteravond op Amazon:
Image
Ik had wat ongebruikte beloningspunten, waardoor de prijs daalde tot $20. Voor die prijs is het de moeite niet waard om er zelf een te maken met zelfklevende folie. Levering beloofd voor 26 juli. Nadat het is aangekomen (ervan uitgaande dat het past) zal ik beslissen of ik de afwerking wil matteren met 0000 staalwol, en/of het wil bespuiten met matte urethaanvernis - mogelijk beide. Ik heb inherent een hekel aan het idee van faux carbon fiber ABS, maar het is wat het is.

Ik kan nog steeds wat heldere matte folie gebruiken op delen van het dashboard die reflecties opvangen.

Attachments

#24 ·
Ik heb de ronde draaiknop met LED's, dus ik wilde iets doorschijnends. Uiteindelijk heb ik wat matte Vvivid achterlichtfolie gekocht. Het is een droge applicatie, dus geen angst voor schade aan de elektronica. Het heeft genoeg transparantie om de RND LED's nog te zien en elimineert alle schittering. Ik heb de knoppen niet bedekt, dus ik zal af en toe nog een blind moment hebben, maar niet meer zoals voorheen.

#39 ·
Ik heb de ronde draaiknop met LED's, dus ik wilde iets doorschijnends. Uiteindelijk heb ik wat matte achterlichtfolie van Vvivid gekocht. Het is een droge applicatie, dus geen angst voor schade aan de elektronica. Het heeft genoeg transparantie om de RND-LED's nog te zien en elimineert alle schittering. Ik heb de knoppen niet bedekt, dus ik zal af en toe nog een blind moment hebben, maar niet meer zoals voorheen.

View attachment 8998
Heb je deze bekleding verwijderd en die klus gedaan? Of terwijl deze erop zat?

#26 ·
Goed gedaan! Ik ben benieuwd waarom je de groef aan de rechterkant van de console niet hebt gevolgd. Een zeer scherp mes (zoals een X-acto scalpel) had door de folie moeten kunnen glijden zonder de plastic van de console aan te raken.
Die groef is ook glanzend zwart. Ik wilde zoveel mogelijk dekking, dus ging helemaal tot aan de naad. Ik zal het op een gegeven moment opnieuw doen. Veel beginnersfouten. Vooral op dat gebied en rond de versnellingspook.

#28 ·
Ik houd een lichte laag stof... lijkt het probleem op te lossen. Zag die carbon cover een tijdje geleden op AMZ, heb bijna overwogen om hem te kopen, maar het kon me niet schelen, aangezien ik toch altijd onder de kattenharen zit. Ik kan me voorstellen dat er meer opties beschikbaar komen naarmate leveranciers de achterstand met zo'n nieuwe modelrelease inhalen.

#29 ·
Levering is gepland voor woensdag. Ervan uitgaande dat het past, denk ik dat ik als eerste stap staalwol 0000 zal gebruiken om de glans te verminderen. Als ik daar niet tevreden mee ben, matte spuitvernis, of als staalwol het imitatie-koolstofvezel gedeeltelijk vernietigt, matte zwarte spuitverf. Ik zal transparante matte vinylfolie aanbrengen op vervelende delen van het dashboard.

#30 · (Edited)
Weg met pianozwart!

Ik zag deze consolecover vorige week op Amazon: https://www.amazon.com/dp/B0BYZLLW1D
Ik had wat ongebruikte Amazon-beloningen, dus mijn eigen kosten waren $20,33, en ik hoefde niet met AliExpress te dealen.

Op basis van deze foto in de productbeschrijving wist ik vrij zeker dat hij op mijn cityscape green 2023 Niro zou passen, hoewel ik niet wist of ik het glanzende imitatie-koolstofvezelpatroon mooi zou vinden.

Image

De cover kwam vandaag aan, een dag eerder dan gepland (bedankt, Amazon). Het eerste wat ik deed was de pasvorm controleren. Perfect. Zoals verwacht was de glanzende imitatie-koolstofvezel niet naar mijn smaak.

Een pad van 0000 staalwol verminderde de glanzende afwerking tot een zijdezachte, matte afwerking in ongeveer 5 minuten. Mijn grootste zorg was de diepte van het koolstofvezelpatroon, maar dit was geen probleem. Sterker nog, na het polijsten van het oppervlak kwam de kleur heel dicht in de buurt van die van de schakelpook en het donkergrijze matte plastic in de console. Ik merkte ook voor het eerst dat er een diagonaal patroon zit in het pad aan de basis van het vak onder het dashboard. Het is jammer dat de makers van de cover het koolstofvezelpatroon niet in de andere richting hebben laten lopen, omdat het patroon het patroon rond de startknop aanvult. Voor de installatie schoof ik de bestuurdersstoel naar achteren en naar de laagste positie.
Image

Het eindresultaat overtreft mijn verwachtingen ruimschoots.