Kia Niro Forum banner
  • Welcome to the Kia Niro forum! We discuss all models of the Niro, including the Hybrid, PHEV and EV versions. We are glad you stopped by. Feel free to browse the various topics, along with out FAQs. To enable posting, you need to register for a user account. There is no cost for this. Just click in the upper right corner where it says Login/Join. We look forward to your continued parcipitation.

Kopen van een gebruikte hybride Niro vs Kona vs Ioniq vs Prius

559 views 25 replies 8 participants last post by  atc98092  
#1 ·
Hallo allemaal. Eerste bericht hier. Ik ben op zoek naar een gebruikte hybride, voornamelijk voor lange reizen, en zie voor redelijke prijzen meestal Niros. Om de een of andere reden zijn Kona's in mijn regio (SF Bay Area) veel duurder, net als Ioniqs. Er is niet veel verschil tussen hen en een Gen4 Prius, maar de Niro is goed $2k-$3k goedkoper.

Wat is de algemene stand van zaken met deze auto's, wat betreft betrouwbaarheid en andere praktische zaken? Is het bijvoorbeeld een slecht idee om er een te kopen met meer dan 100.000 mijl?

Bedankt

#2 ·
Ik heb de Gen 4 Prius niet gereden, maar de Gen 5 Prius, hoewel cool, heeft zeker beperkte ruimte, zowel achterin als in de kofferbak. Helemaal niet zoals de Gen 2 Prius (de jellybean), die ik wel bezat. Hij heeft wel de betrouwbaarheid van Toyota en het dealernetwerk, wat een pluspunt zou zijn. Ik vind de nieuwe Niro veel ruimer, maar ik weet niet of dat van toepassing is op vergelijkingen van vóór 2023.

De Kona is waarschijnlijk in veel opzichten behoorlijk vergelijkbaar met de Niro. Hyundai en Kia zijn zusterbedrijven. Als je Ioniq zegt, bedoel je de originele Ioniq (die een hybride kan zijn) of de nieuwere Ioniq 5 en 6 (alleen EV)?

#7 ·
Ik heb de Gen 4 Prius niet gereden, maar de Gen 5 Prius, hoewel cool, heeft zeker beperkte ruimte, zowel achterin als in de kofferbak. Helemaal niet zoals de Gen 2 Prius (de jellybean), die ik wel bezat. Hij heeft wel de betrouwbaarheid en het dealernetwerk van Toyota, wat een pluspunt zou zijn. Ik vind de nieuwe Niro veel ruimer, maar ik weet niet of dat van toepassing is op vergelijkingen van vóór 2023.

De Kona is waarschijnlijk in veel opzichten behoorlijk dicht bij de Niro. Hyundai en Kia zijn zusterbedrijven. Als je Ioniq zegt, bedoel je dan de originele Ioniq (die een hybride kan zijn) of de nieuwere Ioniq 5 en 6 (alleen EV)?
Ja, ik bedoelde de originele Ioniq hybride.

Ik had twee keer een Gen 2 Prius, en het was een geweldige auto. Ze worden nu wel een beetje oud.

#3 ·
Ik ben me niet bewust van een hybride Kona. Ik had de indruk dat de Kona een volledig elektrische of een standaard benzinemotor is. Als u de EV-versie bekijkt, verklaart dat de hogere prijzen. De Ioniq is er in een HEV-, PHEV- en EV-versie, dus zorg ervoor dat u weet welke u bekijkt. De Ioniq HEV is onderhuids identiek aan de Niro HEV, dezelfde aandrijflijn en elektrificatie. De Ioniq is meer een sedan, terwijl de Niro een CUV/kleine stationwagen is. Mijn kleindochter rijdt een Ioniq HEV, en persoonlijk houd ik niet van de carrosseriestijl. Maar dat is een persoonlijke mening die niets betekent voor uw beslissing.

De Prius komt natuurlijk van Toyota, met een reputatie van kwaliteit. Maar nogmaals, mijn persoonlijke mening is dat ik het uiterlijk van de Prius tot de meest recente verfrissing helemaal niet kon waarderen. Ik had een paar jaar geleden een huur-Prius in Vegas, en ik kon er gewoon niet van houden.

Ik kan zeggen dat zowel mijn '19 als '24 Niro PHEV nul problemen hebben gehad. Wanneer u online leest over autoproblemen, bedenk dan dat mensen die geen problemen hebben, waarschijnlijk niets online plaatsen, dus u hoort meestal alleen het slechte.

#6 ·
Ik ben me niet bewust van een hybride Kona. Ik had de indruk dat de Kona een volledig elektrische of een standaard benzinemotor is. Als u naar de EV-versie kijkt, verklaart dat de hogere prijzen. De Ioniq is er in een HEV-, PHEV- en EV-versie, dus zorg ervoor dat u weet welke u bekijkt. De Ioniq HEV is onderhuids identiek aan de Niro HEV, dezelfde aandrijflijn en elektrificatie. De Ioniq is meer een sedan, terwijl de Niro een CUV/kleine stationwagen is. Mijn kleindochter rijdt in een Ioniq HEV, en persoonlijk hou ik niet van de carrosseriestijl. Maar dat is een persoonlijke mening die niets betekent voor uw beslissing.

De Prius komt natuurlijk van Toyota, met een reputatie van kwaliteit. Maar nogmaals, mijn persoonlijke mening is dat ik het uiterlijk van de Prius tot hun meest recente vernieuwing helemaal niet kon waarderen. Ik had een paar jaar geleden een Prius huurauto in Vegas, en vond hem gewoon niet prettig.

Ik kan zeggen dat zowel mijn '19 als '24 Niro PHEV nul problemen hebben gehad. Als u online leest over autoproblemen, bedenk dan dat mensen die geen problemen hebben, waarschijnlijk niets online posten, dus u hoort meestal alleen het slechte.
Je hebt gelijk. Ik keek op de Wikipedia-pagina, maar ik zie geen bewijs dat de hybride ooit in de VS is verkocht. Nu vraag ik me af wat ik een paar jaar geleden heb gehuurd.

#5 ·
Ik heb zojuist op de overheidswebsite gekeken waar alle brandstofverbruikscijfers van voertuigen worden vermeld, en ik kan geen Kona HEV vinden die ooit in de VS is verkocht. Elke gebruikte Kona die u hebt gezien, is ofwel een gewone benzineauto of een EV.

#12 ·
We hebben onze Niro al een paar keer naar de kust gereden. Het was een comfortabele toerwagen voor die drieuur durende rit. Hij kan verrassend veel spullen bevatten en heeft voldoende vermogen voor die opritten van de snelweg.

Net bijgetankt na een van die ritten en de berekende mpg was 55,3. De boordcomputer zei 59,5, maar dat is vrij normaal. Dit omvatte minstens 350 snelwegmijlen.

Geoff
Er staat een 2017 plug-in hybrid LX te koop bij mij in de buurt, met 49.000 mijl voor $ 12.500. Zijn er sindsdien veel veranderingen of updates geweest?

#13 ·
De enige "significante" verandering was de vernieuwing in 2023 aan de tweede generatie, toen de carrosserie iets groter werd. Ik kan niet zeggen of er veranderingen waren in de HEV-aandrijflijn, maar er waren er wel voor de PHEV (grotere batterij, meer EV-vermogen). De enige andere verandering waarvan ik op de hoogte ben tijdens de modellen van de 1e generatie was dat het voetgangerswaarschuwingssysteem (het geluid dat afspeelt bij achteruitrijden en vooruitrijden onder ongeveer 24 km/u) veel luider werd in 2020, wat veel klachten veroorzaakte. Van 2017-19 was het alarm slechts een zacht gezoem, een soort Sci-Fi-geluid. De tweede generatie keerde terug naar dat stillere geluid.

#14 ·
Er waren veel veranderingen in 2023, vooral in de carrosseriestijl. Mechanisch bleven ze erg vergelijkbaar. Ik denk dat de LX de basisversie was, dus niet veel toeters en bellen. Ik weet niet of die prijs eerlijk is, maar de kilometerstand is goed voor een 8 jaar oude auto. Het lijkt erop dat plug-in hybrides wat problemen hebben met hun 12v-accu's die na een paar jaar vervangen moeten worden. Veel succes met uw zoektocht.

Geoff

#15 ·
Het lijkt erop dat de plug-in hybrides problemen hebben met hun 12v-accu's die na een paar jaar vervangen moeten worden.
Waar, maar het is geen grote uitgave. Misschien $200.

#18 ·
Hoi allemaal. Eerste bericht hier. Ik ben op zoek naar een gebruikte hybride, voornamelijk voor lange reizen, en zie meestal Niro's voor redelijke prijzen. Om de een of andere reden zijn Kona's in mijn regio (SF Bay Area) veel duurder, net als Ioniqs. Er is niet veel verschil tussen hen en een Prius Gen4, maar de Niro is goed $2k-$3k goedkoper.

Wat is de algemene stand van zaken met deze auto's, wat betreft betrouwbaarheid en andere praktische zaken? Is het bijvoorbeeld een slecht idee om er een te kopen met meer dan 100.000 mijl?

Bedankt
Dit is misschien oud nieuws, maar de website van Edmunds is een geweldige plek om informatie te vinden over specifieke auto's. Ze behandelen de verschillende modellen van dezelfde auto. Geweldige plek om specificaties te krijgen. Ik heb ze gebruikt bij het onderzoeken van de Niro om te vinden welke auto een in hoogte verstelbare passagiersstoel had voor mijn vrouw.

Geoff

#19 ·
Hoi allemaal. Eerste post hier. Ik ben op zoek naar een gebruikte hybride, voornamelijk voor lange reizen, en zie meestal Niro's voor redelijke prijzen. Om de een of andere reden zijn Kona's in mijn regio (SF Bay Area) veel duurder, net als Ioniqs. Er is niet veel verschil tussen hen en een Prius Gen4, maar de Niro is goed $2k-$3k goedkoper.

Bedankt
Ik ben momenteel aan mijn 8e Kia bezig. Het enige probleem dat ik ooit heb gehad, was met een Picanto, waarbij de elektromotor voor de buitenspiegel het begaf. Dat is onder garantie gerepareerd.

Ik heb onlangs mijn MK1 Niro vervangen door de nieuwe versie, en hoewel de MK1 uitstekend was, is mijn MK 2, 4 spec fantastisch. Het is als een magisch tapijt met veel snuisterijen

#20 ·
Om de vraag van de OP te beantwoorden over Niro vs Prius vs Hyundai Ioniq 1e generatie - de Niro heeft meer bagageruimte omdat hij meer SUV-achtig is. De Prius en de Ioniq zijn meer sedan/hatchback-achtig - de aflopende achterklep vermindert het bagagevolume.

Wat betreft belastingkredieten, de website van de IRS zegt dat u contact moet opnemen met de dealer om de werkelijke belastingkredietwaarde te achterhalen. Ik weet niet zeker welke dealers van tweedehandsauto's gekwalificeerd zijn.

Toen ik mijn '22 Niro PHEV kocht, was het belastingkrediet $3750 - drie maanden nadat ik hem had gekocht, maakte de vorige regering de belastingkredieten restrictiever en haalde in wezen alle in het buitenland gemaakte EV's en PHEV's van de lijst met in aanmerking komende voertuigen.

Ik beschouw de PHEV als een noviteit, zonder het belastingkrediet zou ik waarschijnlijk kiezen voor een gewone HEV als er een significant prijsverschil zou zijn. Ik weet niet zeker wat dat verschil is voor de markt voor tweedehandsvoertuigen, maar voor nieuwe voertuigen is het prijsverschil behoorlijk aanzienlijk en het break-even punt door te kiezen voor een PHEV zou vele, vele jaren duren.

#22 ·
Aangaande de vraag van de OP over Niro vs Prius Vs Hyundai Ioniq 1e generatie - de Niro heeft meer bagageruimte omdat hij meer SUV-achtig is. De Prius en de Ioniq zijn meer sedan/hatchback-achtig - de aflopende achterklep vermindert het bagagevolume.

Wat betreft belastingkredieten, de website van de IRS zegt dat je contact moet opnemen met de dealer om de werkelijke waarde van het belastingkrediet te krijgen. Niet zeker welke dealers van gebruikte auto's gekwalificeerd zijn.

Toen ik mijn '22 Niro PHEV kocht, was het belastingkrediet $3750 - 3 maanden nadat ik hem kocht, maakte de vorige regering de belastingkredieten restrictiever en haalde in wezen alle in het buitenland gemaakte EV's en PHEV's van de kwalificerende lijst.

Ik beschouw de PHEV als een noviteit, zonder het belastingkrediet zou ik waarschijnlijk voor een gewone HEV gaan als er een significant verschil in kosten was. Niet zeker wat dat verschil is voor de markt voor gebruikte voertuigen, maar voor nieuwe voertuigen is het prijsverschil behoorlijk aanzienlijk en het break-even punt door te gaan voor PHEV zou vele, vele jaren duren.
Dat was ook mijn gedachte. De enige reden dat ik een plug-in zou overwegen, zou het belastingvoordeel zijn, maar niet als het prijsverschil dat tenietdoet. Ik denk dat het een leuke functie zou zijn om te hebben, maar het lijkt geen grote functie te zijn.

#21 ·
Hoi allemaal. Eerste bericht hier. Ik ben op zoek naar een gebruikte hybride, voornamelijk voor lange reizen, en zie voornamelijk Niros voor redelijke prijzen. Om de een of andere reden zijn Kona's in mijn regio (SF Bay Area) veel duurder, net als Ioniqs. Er is niet veel verschil tussen hen en een Prius Gen4, maar de Niro is een goede $2k-$3k goedkoper.

Bedankt
Ik heb sinds nieuw een Niro EX uit 2018. Ik heb bijna geen problemen gehad, behalve de verschillende terugroepacties. De spiegelklapmotor ging kapot en werd onder garantie vervangen. Ik rijd voornamelijk in de stad en haal iets meer dan 50 mpg. De paar langere reizen die ik heb gemaakt, leveren ongeveer hetzelfde op. Dus de MPG is goed. Het grootste pluspunt voor mij is het rijcomfort. Ik ben 1,90 m lang en weeg iets meer dan 90 kg en ik vind de stoel erg comfortabel en kan gemakkelijk een zeer goede zitpositie vinden. Dat geldt ook voor mijn vrouw van 1,73 m. De lederen (of wat dan ook) stoelen houden zich heel goed. De bagageruimte is klein, maar oké voor de meeste van onze behoeften.

#23 ·
Ik had de 2022 Ioniq en haalde gemiddeld 57 mpg op de snelweg tijdens de heen- en terugreis naar Tucson, die helemaal bergop ging. Het bandengewicht speelt een grote rol in of je wel of niet de maximale mpg krijgt. De Ioniq SE heeft een grotere kofferbakruimte dan mijn Niro EV. De Ioniq SE haalde ongeveer 600 mijl op zijn 12,5 gallon tank. Ik wou dat ik hem had gehouden.

#25 ·
De belastingkrediet is een lastige zaak. Het is niet van toepassing op nieuwe Kia Niros, omdat ze niet in de VS worden gebouwd, maar ik denk dat als het meer dan 2 jaar oud is, het een gedeeltelijke krediet krijgt. Maar dat was vorig jaar toen ik daar naar keek, ik weet niet zeker of dat nog steeds van toepassing is. En het is ook een belastingkrediet, dus als het u niet boven de minimale standaardaftrek brengt, heeft het mogelijk geen invloed op uw aftrekposten (voor zover ik begrijp ... ik ben geen accountant).

#26 ·
De belastingkrediet is een lastige zaak. Het is niet van toepassing op nieuwe Kia Niros, omdat ze niet in de VS worden gebouwd, maar ik denk dat als het meer dan 2 jaar oud is, het een gedeeltelijke krediet krijgt.
Het is van toepassing op nieuwe als je least. Maar dat verdwijnt ook op 30 september.

Het is niet zo dat een gebruikte auto een gedeeltelijke krediet krijgt. Er is een heel ander krediet voor gebruikte auto's. Twee modeljaren oud is slechts een van de vereisten. Er is ook een veel lagere verkoopprijslimiet, de inkomenslimiet is de helft van de limiet voor het nieuwe krediet. Voor gebruikte auto's die aan de vereisten voldoen, is het krediet $4000.

Hier is een directe citaat van de IRS voor het gebruikte krediet. Merk op dat dit de vereisten voor de auto zelf zijn, niet voor de koper.

Om in aanmerking te komen, moet een voertuig aan al deze vereisten voldoen:

• Een verkoopprijs van $25.000 of minder. Verkoopprijs omvat alle door de dealer opgelegde kosten of vergoedingen die niet wettelijk verplicht zijn. Het omvat geen wettelijk verplichte kosten of vergoedingen, zoals belastingen of titel- en registratiekosten.
  • Een modeljaar dat minstens 2 jaar ouder is dan het kalenderjaar waarin u het koopt. Een voertuig dat in 2023 is gekocht, moet bijvoorbeeld een modeljaar van 2021 of ouder hebben.
  • Niet na 16 augustus 2022 al zijn overgedragen aan een gekwalificeerde koper.
  • Een bruto voertuiggewicht van minder dan 14.000 pond.
  • Een in aanmerking komende FCV of plug-in EV met een batterijcapaciteit van ten minste 7 kilowattuur.
  • Voornamelijk voor gebruik in de Verenigde Staten.
De verkoop komt alleen in aanmerking als:

• U koopt het voertuig bij een dealer.
  • Voor in aanmerking komende gebruikte EV's meldt de dealer u op het moment van verkoop en aan de IRS de vereiste informatie vereiste informatie.
Zie deze pagina voor volledige informatie van de IRS: