Kia Niro Forum banner
  • Welcome to the Kia Niro forum! We discuss all models of the Niro, including the Hybrid, PHEV and EV versions. We are glad you stopped by. Feel free to browse the various topics, along with out FAQs. To enable posting, you need to register for a user account. There is no cost for this. Just click in the upper right corner where it says Login/Join. We look forward to your continued parcipitation.

Gloednieuwe 2019 PHEV Luid schokkend geluid bij het optrekken vanuit stilstand

126K views 360 replies 73 participants last post by  tussethyselius  
#1 ·
Ik heb twee weken geleden een Niro PHEV gekocht en nadat ik er een paar dagen mee had gereden, kreeg ik een harde ruk bij het optrekken vanuit stilstand. Eerst gebeurde het alleen in de EV-modus, maar ik heb het een paar keer in de hybride-modus gehad (ik weet niet zeker of de motor daadwerkelijk werkt of alleen aanstaat voor verwarming). Het geluid en de ruk kunnen het best worden omschreven als wat er gebeurt als je met een handgeschakelde versnellingsbak rijdt en je de koppeling te snel in de eerste versnelling aantrekt zonder gas te geven en de auto naar voren schokt.

De uitdaging hier is dat het willekeurig gebeurt en onmogelijk nauwkeurig te reproduceren is. Het is gebeurd bij 'koud' weer in de vroege ochtend (40 graden F) wanneer de auto al een tijdje heeft gereden, wanneer ik achteruit rijd en dan naar de drive schakel. De dealer probeert me af te schepen omdat ze het probleem niet hebben kunnen reproduceren toen ze ermee reden, dus weigeren ze de auto aan te nemen en een ticket te openen. Ik heb een video waarop je het luide geluid duidelijk kunt horen en de 'ruk' kunt zien, maar ik kan het hier niet toevoegen. Als iemand anders dit probleem heeft gezien, geef dan advies. De dealer zegt dat ze de wereldwijde Kia-database hebben gecontroleerd en geen vergelijkbaar probleem hebben gevonden (en weigeren daarom eraan te werken). Ze reden ermee rond met de sensoren en 'testkit' en zeggen dat alle metingen in orde zijn. Ik geloof dat de auto onveilig is om mee te rijden, maar blijkbaar is de dealer het daar niet mee eens.

De auto heeft minder dan 500 mijl op de teller, dus dit is duidelijk een fabrieksfout. Ik heb het probleem geëscaleerd naar de klantenservice en ik wacht af wat ze terugkoppelen.

Laat me weten of iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad, hoe meer informatie ik heb, hoe sneller ze de oorzaak kunnen achterhalen!!

#2 ·
Ik heb twee weken geleden een Niro PHEV gekocht en nadat ik er een paar dagen mee had gereden, kreeg ik een harde ruk bij het optrekken vanuit stilstand. Eerst gebeurde het alleen in de EV-modus, maar ik heb het een paar keer in de hybride-modus gehad (ik weet niet zeker of de motor echt werkt of alleen aanstaat om te verwarmen). Het geluid en de ruk kunnen het best worden omschreven als wat er gebeurt als je met een versnellingspook rijdt en je de koppeling te snel in de eerste versnelling aantrekt zonder gas te geven en de auto naar voren schokt.

De uitdaging hier is dat het willekeurig gebeurt en onmogelijk nauwkeurig te reproduceren is. Het is gebeurd bij 'koud' weer vroeg in de ochtend (40 graden F) wanneer de auto al een tijdje heeft gereden, wanneer ik achteruit rijd en dan naar de drive schakel. De dealer houdt me voor de gek, omdat ze het probleem niet hebben kunnen reproduceren toen ze ermee reden, dus weigeren ze de auto aan te nemen en een ticket te openen. Ik heb een video waarop je het luide geluid duidelijk kunt horen en de 'ruk' kunt zien, maar ik kan het hier niet toevoegen. Als iemand anders dit probleem heeft gezien, adviseer dan. De dealer zegt dat ze de wereldwijde Kia-database hebben gecontroleerd en geen vergelijkbaar probleem hebben gevonden (en weigeren daarom eraan te werken). Ze reden ermee rond met de sensoren en 'testkit' en zeggen dat alle metingen in orde zijn. Ik geloof dat de auto onveilig is om in te rijden, maar blijkbaar is de dealer het daar niet mee eens.

De auto heeft minder dan 500 mijl op de teller, dus dit is duidelijk een fabrieksfout. Ik heb het probleem geëscaleerd naar de klantenservice en ik wacht af wat ze ermee gaan doen.

Laat me weten of iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad, hoe meer informatie ik heb, hoe sneller ze de oorzaak kunnen achterhalen!!

dank.
Kom je volledig tot stilstand voordat je van R naar D schakelt? Zo niet, dan kan dat problemen veroorzaken.

Voor de video kun je gewoon een link in je tekst opnemen. Je hebt een bepaald aantal berichten nodig voordat je bijlagen kunt plaatsen, maar een tekstlink zou moeten werken.

Voor de goede orde, ik heb mijn PHEV al bijna 2 jaar en heb tot nu toe geen problemen gehad.

#275 ·
Kom je helemaal tot stilstand voordat je van R naar D schakelt? Zo niet, dan kan dat problemen veroorzaken.

Voor de video zou je gewoon een link in je tekst kunnen opnemen. Je hebt een bepaald aantal berichten nodig voordat je bijlagen kunt plaatsen, maar een tekstlink zou moeten werken.

Voor de goede orde, ik heb mijn PHEV al bijna 2 jaar en heb tot nu toe geen problemen gehad.
De mijne doet het willekeurig, en op elk moment. Van achteruit rijden en vooruit rijden, tot stilstaan bij een stopbord na een paar kilometer rijden met af en toe stoppen en doorrijden bij lichten, etc. De klap varieert ook, van een zachte lichte ruk met het geluid tot een hoofd dat de hoofdsteun raakt met een luider geluid. Ik kan niet zonder mijn auto leven en mijn dealer is zo gierig dat ze me geen leenauto willen geven, zodat ze er een paar dagen mee kunnen rijden om het te proberen te repliceren. Het is hier een verlies-verliessituatie voor mij.

#3 ·
Ik ben het ermee eens, je moet de rem gebruiken en volledig tot stilstand komen bij het achteruitrijden. Ik heb het een paar keer gedaan, als je achteruit rijdt en de auto nauwelijks rolt, moet je toch stoppen voordat je naar Drive schakelt. Ook bij het stoppen bij een stopbord, zelfs als je volledig tot stilstand komt, kan het wegrijden "schokkerig" zijn als je te veel gas geeft. Ik geloof dat dit te maken heeft met de DCT en de versnellingskeuze/pre-selectie. Er is een aarzeling als de computer beseft dat je meer acceleratie wilt, en terugschakelt naar een lagere versnelling.

#4 ·
Er is een heuvelremfunctie die hier de oorzaak zou kunnen zijn. Deze activeert bij een stevige druk op het pedaal. Stoppen met een lichte aanraking, of het pedaal loslaten bij een stop en dan een lichte aanraking van de remmen om kruipen te stoppen, activeert de heuvelremfunctie niet. Dit is alleen voor diagnostische doeleinden, wat u beschrijft lijkt een storing te zijn.

Een andere mogelijkheid is dat uw auto is uitgerust met elektrische remmen. Ik ben er vrij zeker van dat dit niet op modellen uit 2019 zit, maar als u een model uit 2020 heeft, is het mogelijk. Elektrische "parkeer"-remmen zijn vereist voor volledige stop/start cruise control op elke auto en zouden, indien aanwezig, ook defect kunnen zijn omdat ze pas loskomen als u de auto heeft gedwongen te bewegen, wat een ruk veroorzaakt.

De dealer zit hier volledig fout door niet te proberen het probleem te bevestigen en wat basisprobleemoplossing te doen.

#96 ·
Er is een heuvelremfunctie die hier de oorzaak zou kunnen zijn. Deze activeert bij een stevige druk op het pedaal. Stoppen met een lichte aanraking, of het pedaal loslaten bij een stop en dan een lichte aanraking van de remmen om kruipen te stoppen, activeert de heuvelremfunctie niet. Dit is alleen voor diagnostische doeleinden, wat u beschrijft lijkt een storing te zijn.

Een andere mogelijkheid is dat uw auto is uitgerust met elektrische remmen. Ik ben er vrij zeker van dat dit niet op modellen uit 2019 zit, maar als u een model uit 2020 heeft, is het mogelijk. Elektrische "parkeer"-remmen zijn vereist voor volledige stop/start cruise control op elke auto en zouden, indien aanwezig, ook de oorzaak kunnen zijn dat ze pas loslaten als u de auto heeft gedwongen te bewegen, wat een ruk veroorzaakt.

De dealer zit hier helemaal fout door niet te proberen het probleem te bevestigen en wat basisprobleemoplossing te doen.
Het duurde even voordat ik me realiseerde dat ik de remmen nauwelijks gebruikte en dat ik eigenlijk harder moest drukken om de heuvelstart te laten werken.

#7 ·
Op dit moment probeer ik het probleem te repliceren, zodat ik het aan de dealer kan laten zien. Ik heb geprobeerd om zowel volledig tot stilstand te komen als van versnelling te wisselen van R naar D terwijl hij nog 'rolt'. Er is geen consistentie in wanneer het onhandige schokkerige geluid optreedt. Het dichtst in de buurt van het repliceren ervan komt wanneer ik de rem even vasthoud bij een volledige stop (denk aan een stopbord dat een kruising opdraait), dan laat ik hem snel los en trap ik het gaspedaal in - de auto schokt luid.

De opmerking over hill hold is interessant, ik dacht eerst dat het dat was, toen realiseerde ik me dat mijn auto het niet heeft. Het heeft ook een handrem.

hier is een link naar de video
Ik heb geprobeerd je video te bekijken, maar het lijkt erop dat deze beperkt is. Ik denk dat je Google Drive kunt vertellen dat iedereen er toegang toe heeft, maar het is niet de standaardinstelling.

Je noemt een luid geluid als het gebeurt, is er een trilling of schok mee verbonden? Mijn Niro maakt soms een grommend geluid als hij wegrijdt van een stop. Klinkt alsof de ophanging ontlast of misschien de remmen lichtjes slepen. Ik voel niets, het is gewoon een schurend geluid. Ik ben er na verloop van tijd aan gewend geraakt en negeer het gewoon.

#8 ·
this link zou moeten werken. Het is een geluid met een voorwaartse ruk. Als de auto het geluid niet maakt, loopt hij prima. Remmen werken en verder geen andere geluiden. Interessante opmerking over de heuvelassistent. Als mijn Nero het heeft, dan zou dat het probleem kunnen zijn - het functioneert niet goed en activeert niet wanneer nodig en activeert wanneer niet (waardoor de ruk ontstaat).

#295 ·
this link zou moeten werken.

Het is een geluid met een ruk naar voren. Als de auto het geluid niet maakt, loopt hij prima. Remmen werken en verder geen geluiden.

Interessante opmerking over de heuvelassistent. Als mijn Nero het heeft, dan zou dat het probleem kunnen zijn - het functioneert niet goed en activeert niet wanneer nodig en activeert wanneer niet (waardoor de ruk ontstaat).
Het is me vandaag voor de eerste en tweede keer overkomen in mijn 2020 Niro. Hij gaat morgen naar de dealer.

#10 ·
Hill assist is altijd geactiveerd bij een stevige stop. Als u tot zo'n volledige stop komt en onmiddellijk probeert op te trekken, is er een pauze en dat kan worden ervaren als een ruk bij het optrekken. Normaal.

#11 ·
Hallo - Ik heb 2 weken geleden een 2019 Niro PHEV gekocht en ik heb hetzelfde probleem. De eerste keer was het behoorlijk uitgesproken en verrassend - wow, wat was dat? Sindsdien is het onregelmatig en veel minder ernstig. Gezien de theorieën over de oorzaak van andere posters, zal ik proberen het probleem te reproduceren en terug te rapporteren.

#12 ·
Na een week van heen en weer kreeg ik EINDELIJK een update van Kia. Ze zijn erin geslaagd het probleem te reproduceren en onderzoeken het. Ze vermoeden dat het een transmissieprobleem is, maar geven toe dat ze het nog niet eerder hebben gezien.

@PNWJane - Ja, zo begon het bij mij ook. Dan wordt het erger. Ik raad je aan om direct contact op te nemen met de klantenservice, want het duurt ongeveer 4-5 dagen voordat ze een escalatiemanager toewijzen. Breng het naar de dealer en laat ze proberen het te reproduceren. Ze moeten contact opnemen met de Kia of Portland Service afdeling en met Chris McNight spreken.

#13 ·
Na een week van heen en weer kreeg ik EINDELIJK een update van Kia. Ze zijn erin geslaagd het probleem te reproduceren en onderzoeken het. Ze vermoeden dat het een transmissieprobleem is, maar geven toe dat ze het nog nooit eerder hebben gezien.

@PNWJane - ja, zo begon het bij mij ook. Dan wordt het erger. Ik raad je aan om direct contact op te nemen met de klantenservice, want het duurt ongeveer 4-5 dagen voordat ze een escalatiemanager toewijzen. Breng het naar de dealer en laat ze proberen het te reproduceren. Ze moeten contact opnemen met de serviceafdeling van Kia of Portland en met Chris McNight praten.
Fijn dat je eindelijk vorderingen maakt met het probleem. Er is niets erger dan een intermitterend probleem. Ze verschijnen steevast helemaal niet als je er actief naar op zoek bent. Hopelijk kunnen ze de oplossing vinden nu Kia weet dat er een probleem is.

Voor de goede orde, mijn geld staat nog steeds op een plakkerige / grijpende koppeling. Als Kia bevestigt dat het in de versnellingsbak zit, zullen ze hem waarschijnlijk gewoon vervangen in plaats van hem te demonteren om het probleem te repareren, dus we zullen het misschien nooit weten.

#14 ·
Mijn partner heeft een paar weken geleden een 2019 PHEV gekregen en we hebben ook de af en toe voorkomende schok gevoeld bij het optrekken vanuit stilstand. De eerste keer was het vrij luid, hoewel niet zo luid als de video van de OP, maar het is daarna in mindere mate weer gebeurd.

@vsciar, als je een specifiek zaaknummer hebt bij de klantenservice van Kia, kun je dit gerust plaatsen of een privébericht sturen, zodat we kunnen bellen en noteren dat hetzelfde probleem ook ons treft. Met de feestdagen is het misschien wat druk, maar we kunnen het over een week of twee naar een dealer brengen, vooral als het erger wordt.

FWIW, we zijn gevestigd in New England, ik weet niet zeker of het klimaat een factor is, maar het weer hier is 'koud'... hooguit midden 40, maar het was misschien midden 30 tot begin 40 toen we het voor het eerst opmerkten.

#15 ·
Gezien het aantal eigenaren dat online vage klachten indient over schokken, is het interessant dat Kia eindelijk een geval heeft dat blijkbaar uniek (of in ieder geval niet normaal) is. Ik zou graag willen weten hoe ze het hebben gerepliceerd en wat volgens hen het probleem is.

#16 ·
Het zaaknummer dat ik heb is: 13444256. Ik weet niet zeker of het een klantenservice zaaknummer is of een Kia onderdelen & service zaaknummer. Ja, meld het aan Kia, zodat ze beseffen dat het geen eenmalige gebeurtenis is en probeer het probleem op te lossen met een snelle oplossing (na dit incident heb ik alle vertrouwen in Kia verloren). Hoe meer ze erover horen, hoe serieuzer ze het probleem zullen aanpakken.

Nog geen updates van Kia over wat het probleem is. Zodra ik iets hoor, zal ik het hier plaatsen.

#18 ·
@vsciar, een paar Canadese eigenaren hebben hetzelfde probleem met hun PHEV, ze hebben het allemaal tussen september en nu gekregen! Houd ons op de hoogte!

#240 ·
@vsciar , een paar Canadese eigenaren hebben hetzelfde probleem met hun PHEV, ze hebben het allemaal tussen september en nu gekregen.! houd ons op de hoogte!
Het casenummer dat ik heb is: 13444256. Ik weet niet zeker of het een klantenservice casenummer is of een Kia onderdelen & service casenummer. Ja, meld het aan Kia zodat ze beseffen dat het geen eenmalige gebeurtenis is en probeer het probleem op te lossen met een snelle oplossing (na dit incident heb ik alle vertrouwen in Kia verloren). Hoe meer ze erover horen, hoe serieuzer ze het probleem zullen aanpakken.

Nog geen updates van Kia over wat het probleem is. Zodra ik iets hoor, zal ik het hier plaatsen.
Hebben ze het probleem opgelost of je verteld wat het is. Mijn auto (2019 KIA NIRO PHEV) doet dit ook en mijn dealer heeft er nog nooit van gehoord. Ik heb voorgesteld dat ze ook op dit forum kijken, maar ik gok dat ze dat niet hebben gedaan. Het is een solide klap onder het midden van de vloer bij het optrekken vanuit stilstand, zoals bij een stopbord of stoplicht, en totaal willekeurig.

#19 ·
Dit was de slechtste ervaring ooit. Ik sprak met Kia of Portland en ik krijg dezelfde reactie als gewoonlijk: "we weten niet wat het probleem is". Ze vertelden me dat de actie die ze hebben ondernomen "e-mailen met de techniek" is (wat dat ook mag betekenen). De dealer blijft Kia Motors de schuld geven en Kia Motors blijft de dealer de schuld geven.

#21 ·
Dit is de slechtste ervaring ooit geweest. Ik heb met Kia of Portland gesproken en krijg dezelfde reactie als gewoonlijk "we weten niet wat het probleem is". Ze vertelden me dat de actie die ze hebben ondernomen "e-mailen met engineering" is (wat dat ook mag betekenen). De dealer blijft Kia motors de schuld geven en Kia motors blijft de dealer de schuld geven.
Elke dealer zal altijd het hoofdkantoor de schuld geven omdat ze niet weten waar ze naartoe moeten met een hete aardappel in hun handen.! Dus het beste wat ze nu kunnen doen, is wat ze zeiden. Ze zullen contact opnemen met het engineeringteam op het hoofdkantoor en kijken wat er gedaan kan worden.! Als er iets naar boven komt, komt er een servicebulletin uit voor bepaalde PHEV's.

Maar wat u kunt doen: Bel het hoofdkantoor (Kia motors USA) en open daar ook een verzoek ticket voor het probleem, met degene die u al heeft van de Portland dealer, u zult meer macht in handen hebben om hen te vertellen het probleem te vinden en het op te lossen!

@vsciar, je bent niet de enige die dit probleem heeft.! @M2bernier zit al in mijn FB-groep en heeft hetzelfde probleem als een aantal anderen. Laten we hopen dat iemand ergens het vindt!

#20 · (Edited by Moderator)
Ik heb twee weken geleden een Niro PHEV gekocht en nadat ik er een paar dagen mee had gereden, begon ik een sterke ruk te ervaren bij het wegrijden vanuit stilstand. Eerst begon het alleen in de EV-modus, maar het is al een paar keer in de hybride-modus gebeurd (ik weet niet zeker of de motor draait of dat hij aan het verwarmen is). This time is a self-made on a self-driver on a self-speed.

De uitdaging hier is dat het willekeurig gebeurt en dat het onmogelijk is om het nauwkeurig te reproduceren. Het gebeurde op koude ochtenden (40 graden F) toen de auto al een tijdje liep, toen ik achteruit reed en vervolgens in de drive-modus ging. De dealer houdt me in de gaten, omdat ze het probleem niet kunnen reproduceren, maar ze zijn afgewezen. You are here to be a easy vidéo to get the ring 'jerk', mais vous ne pouvez pas le joindre ici. Als iemand anders dit probleem heeft gezien, alstublieft. The dealer dealer on the base of data global. Ze hebben ermee gereden met de sensoren en de "testkit" en zeiden dat alle conferenties correct waren. Ik denk dat de auto gevaarlijk is, maar blijkbaar is de dealer het daar niet mee eens.

De auto heeft minder dan 500 mijl, dus het is een fabrieksfout. Ik heb het probleem gemeld aan de klantenservice en wacht af wat ze me gaan vertellen.

Laat me alsjeblieft weten of je een soortgelijk probleem hebt, hoe meer informatie ik heb, hoe dieper ze de zaak kunnen onderzoeken!!

Bedankt.
Hallo, ik volg je! Mijn voertuig heeft hetzelfde probleem. We hebben het geluid (hevig schokken) kunnen reproduceren in aanwezigheid van de technicus van onze dealer. Het voertuig wordt momenteel geobserveerd. Ik zal de ontwikkeling met u delen op dit forum!

#23 ·
Ik heb een Niro PHEV uit 2019, gebouwd in januari 2019. Gelukkig heb ik geen schokproblemen opgemerkt.
Het zou nuttig zijn als iedereen die dit probleem heeft gehad, de laatste 4 cijfers van hun serienummers en de bouwdatum zou delen, omdat dit kan helpen om het potentieel van een slechte partij onderdelen te beperken.

#24 · (Edited)
Ik heb een 2019 Niro PHEV gebouwd in januari 2019. Gelukkig heb ik geen schokproblemen opgemerkt.
Het lijkt meer van de batch die van augustus tot oktober 2019 is geleverd ... (althans voor Canada)

#26 ·
Laatste update van Kia: de "speciale" ingenieur (die uit L.A. was overgevlogen) heeft de auto kunnen bekijken, maar kon het probleem niet diagnosticeren. Volgende afspraak: 22 januari !!!!!!!! Ongelooflijk.

#27 ·
Laatste update van Kia: de "speciale" ingenieur (die uit L.A. kwam invliegen) heeft de auto kunnen bekijken, maar kon het probleem niet diagnosticeren. Volgende afspraakdatum 22 januari !!!!!!!! Ongelooflijk.
Het is misschien tijd om "lemon law"-opmerkingen te laten vallen bij uw dealer. 30 dagen in de werkplaats is een van de criteria in de meeste staten. Ik ben het ermee eens, het is belachelijk dat het al zo lang duurt zonder oplossing. Als ik de dealer was, had ik u al weken geleden een nieuwe auto aangeboden. Dat is natuurlijk waarschijnlijk een van de redenen waarom ik niet geschikt ben om een dealer te zijn... ?

#28 ·
Ik heb twee weken geleden een Niro PHEV gekocht en nadat ik er een paar dagen mee had gereden, kreeg ik een harde ruk bij het optrekken vanuit stilstand. Eerst gebeurde het alleen in de EV-modus, maar ik heb het een paar keer in de hybride-modus gehad (ik weet niet zeker of de motor daadwerkelijk werkt of alleen aanstaat om te verwarmen). Het geluid en de ruk kunnen het best worden omschreven als wat er gebeurt als je met een versnellingspook rijdt en je de koppeling te snel in de eerste versnelling aantrekt zonder gas te geven en de auto naar voren schokt.

De uitdaging hier is dat het willekeurig gebeurt en onmogelijk nauwkeurig te reproduceren is. Het is gebeurd bij 'koud' weer in de vroege ochtend (40 graden F) wanneer de auto al een tijdje heeft gereden, wanneer ik achteruit rijd en dan naar de drive schakel. De dealer houdt me voor de gek, omdat ze het probleem niet hebben kunnen reproduceren toen ze ermee reden, dus weigeren ze de auto aan te nemen en een ticket te openen. Ik heb een video waarop je het luide geluid duidelijk kunt horen en de 'ruk' kunt zien, maar ik kan het hier niet toevoegen. Als iemand anders dit probleem heeft gezien, adviseer dan. De dealer zegt dat ze de wereldwijde Kia-database hebben gecontroleerd en geen vergelijkbaar probleem hebben gevonden (en weigeren daarom eraan te werken). Ze reden ermee rond met de sensoren en 'testkit' en zeggen dat alle metingen in orde zijn. Ik geloof dat de auto onveilig is om in te rijden, maar blijkbaar is de dealer het daar niet mee eens.

De auto heeft minder dan 500 mijl op de teller, dus dit is duidelijk een fabrieksfout. Ik heb het probleem geëscaleerd naar de klantenservice en ik wacht af wat ze terugmelden.

dank.

#29 ·
We hebben vorige maand dezelfde auto geleased en binnen de eerste paar dagen gebeurde hetzelfde. Ik ben er meteen mee naar de dealer gegaan en ze hebben met me rondgereden en natuurlijk gebeurde het niet toen we samen in de auto zaten. Ze zeiden dat het geen probleem was als het maar een of twee keer per dag gebeurde. Nou, het voelt als een groot probleem als de auto naar voren schokt en je een seconde of twee de controle verliest. Ik ben het met je eens, het voelt niet veilig als het gebeurt en het voelt zeker niet normaal. Ik zou graag willen weten wat er aan jouw kant gebeurt - dit is absoluut een probleem dat KIA moet aanpakken. Bedankt.

#30 ·
Ik weet niet zeker of iedereen hier hetzelfde gedrag beschrijft. Als je voorover helt door een korte aarzeling na een stop, komt dat waarschijnlijk door de hill hold-remfunctie. Het kost wat tijd om eraan te wennen, maar er zijn een paar oplossingen. De gemakkelijkste is een lichte aanraking tot een volledige stop en het rempedaal niet stevig indrukken. Als dat niet mogelijk was, laat dan de rem los bij een stop totdat de auto begint te rollen en druk hem dan lichtjes in om te stoppen. Nu is de auto klaar om te gaan zonder aarzeling. Een typische plek waar dit nodig kan zijn, is bij het oversteken of afslaan op een drukke weg na een stop.

#31 ·
Ik weet niet zeker of iedereen hier hetzelfde gedrag beschrijft. Als je na een stop naar voren schiet door een korte aarzeling, komt dat waarschijnlijk door de heuvelremfunctie. Het kost wat tijd om eraan te wennen, maar er zijn een paar oplossingen. De gemakkelijkste is een lichte aanraking tot een volledige stop en niet stevig op het rempedaal drukken. Als dat niet mogelijk was, laat dan de rem los bij een stop totdat de auto begint te rollen en druk hem dan lichtjes in om te stoppen. Nu is de auto klaar om zonder aarzeling te vertrekken. Een typische plek waar dit nodig kan zijn, is bij het oversteken of afslaan op een drukke weg na een stop.

Een beetje eng, maar wat ik heb geleerd is om het gaspedaal een halve seconde in te trappen voordat ik daadwerkelijk wilde bewegen. Dat werkt ook en kan handig zijn, want er is een normale neiging om het rempedaal stevig in te drukken in afwachting van een gat in het verkeer (wat de aarzeling bij het bewegen veroorzaakt).
Bedankt voor deze info. Het is geen naar voren schieten door een korte aarzeling na een stop - het is absoluut de transmissie die naar een andere versnelling schakelt, maar met een luid geluid en een schok. We hebben vandaag KIA corporate gebeld en ze stelden voor om de auto terug naar de dealer te brengen om een ticket te starten, zodat ze dit probleem kunnen onderzoeken. Hopelijk komen ze erachter wat er aan de hand is.

#41 ·
Eindelijk mijn auto terug van KIA. Ze concludeerden dat het de motor koppeling actuator was. Ze hebben deze vervangen en alle benodigde herleertaken uitgevoerd.
Bedankt dat u ons dit laat weten. Werkt deze oplossing voor u?

happydadto5: De handleiding documenteert dat de vloeistof van de motorkoppelingsactuator elke 18 maanden of 22.500 mijl moet worden vervangen, afhankelijk van wat het eerst komt. Minstens één lid van dit forum heeft gedocumenteerd dat hij meer dan 100.000 mijl heeft gereden zonder dat deze service ooit is uitgevoerd. Maar wat interessant kan zijn voor u, uw dealer en iedereen die dit probleem heeft, is dat de servicehandleiding documenteert dat na het vervangen van de vloeistof de actuator "opnieuw moet leren". Dat omvat een computergestuurde diagnoseapparatuur die een Kia-dealergarage zou moeten hebben, maar sommige mensen hebben gemeld dat hun lokale dealer niet bekend was met de vereiste (mijn eigen dealer beweert dat ze weten hoe het moet en het kunnen doen wanneer de tijd voor mijn auto komt).

Als ik dit probleem zou hebben, zou ik mijn dealer, voordat ik de actuator liet vervangen, voorstellen om te overwegen de vloeistof te ontluchten en vervolgens het herleerproces te starten. Maar voordat ik me daarvoor aanmeldde, zou ik willen zorgen dat ze het onder garantie zouden doen, omdat de procedure waarschijnlijk meer dan $ 100 zal kosten (ik denk dat ik $ 120 kreeg).

#38 ·
Ik heb twee weken geleden een Niro PHEV gekocht en nadat ik er een paar dagen mee had gereden, begon ik een harde ruk te krijgen bij het optrekken vanuit stilstand. Eerst gebeurde het alleen in de EV-modus, maar ik heb het een paar keer in de hybride-modus gehad (ik weet niet zeker of de motor daadwerkelijk werkt of alleen aanstaat om te verwarmen). Het geluid en de ruk kunnen het best worden omschreven als wat er gebeurt als je met een versnellingspook rijdt en je de koppeling te snel in de eerste versnelling aantrekt zonder gas te geven en de auto naar voren schokt.

De uitdaging hier is dat het willekeurig gebeurt en onmogelijk nauwkeurig te repliceren is. Het is gebeurd bij 'koud' weer vroeg in de ochtend (40 graden F) als de auto al een tijdje loopt, als ik achteruit rijd en dan naar de drive schakel. De dealer houdt me voor de gek, omdat ze het probleem niet hebben kunnen repliceren als ze ermee rijden, dus weigeren ze de auto aan te nemen en een ticket te openen. Ik heb een video waarop je het luide geluid duidelijk kunt horen en de 'ruk' kunt zien, maar ik kan het hier niet toevoegen. Als iemand anders dit probleem heeft gezien, adviseer dan alstublieft. De dealer zegt dat ze de wereldwijde Kia-database hebben gecontroleerd en geen vergelijkbaar probleem hebben gevonden (en daarom weigeren ze eraan te werken). Ze reden ermee rond met de sensoren en de 'testkit' en zeggen dat alle metingen in orde zijn. Ik geloof dat de auto onveilig is om in te rijden, maar blijkbaar is de dealer het daar niet mee eens.

De auto heeft minder dan 500 mijl op de teller, dus dit is duidelijk een fabrieksfout. Ik heb het probleem geëscaleerd naar de klantenservice en ik wacht af wat ze ermee doen.

Laat me weten of iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad, hoe meer informatie ik heb, hoe sneller ze de bodem van dit probleem kunnen bereiken!!

dank.
Mijn 2019 NIRO PHEV schokt ook en doet een eng vrij neutrale versnelling als ik de auto achteruit rijd en voordat de aandrijfversnelling wordt ingeschakeld. Ik heb mezelf gestopt vlak voordat ik de auto's achter me raakte. Dit nog nooit eerder in een van mijn auto's gezien. Deze auto heeft zijn eigen karakter. Hij schokt wanneer hij wil - rolt vrij achteruit - maakt allerlei onnatuurlijke geluiden van de remmen bij het starten of achteruit rijden. Ik denk dat Kia gratis een poltergeist in zijn auto's installeert om het een extra karakter te geven. Ik ben gewoon blij dat Kia me er niet extra voor heeft gerekend. Houd er ook rekening mee dat de NIRO, in tegenstelling tot de meeste andere PHEV-auto's, slechts met maximaal 16 ampère kan worden opgeladen. Andere PHEV's accepteren opladen op niveau 2 met een 32AMP-oplader. Bedankt KIA. Ik heb de mijne in oktober gekocht en er 5k op staan.

#39 ·
Houd er ook rekening mee dat de NIRO, in tegenstelling tot de meeste andere PHEV-auto's, slechts kan worden opgeladen met maximaal 16 ampère. Andere PHEV's accepteren opladen op niveau 2 met een 32AMP-oplader. Bedankt KIA. Ik heb de mijne in oktober gekocht en er 5k mee gereden.
Eigenlijk hebben maar heel weinig PHEV's een 32 ampère (6,6 kW) oplader. Er zijn er een paar, maar de overgrote meerderheid heeft slechts 3,3 kW opladers. Sterker nog, sommige van de eerdere BEV's hadden slechts 3,3 kW opladers, wat echt dom was. Natuurlijk hadden velen daarvan slechts kleine batterijen met een bereik van minder dan 80 mijl.

#40 ·
Dit probleem komt af en toe voor (3-4 keer per maand) bij een nieuw aangeschafte PHEV US. Het lijkt erop dat het soms gebeurt als het gaspedaal te snel wordt ingetrapt bij het optrekken. Vrij willekeurig voor zover ik kan beoordelen. Iedereen die een succesvolle afloop heeft gehad bij een dealer met het laten repareren, gelieve te posten wat ze hebben gedaan. Ik zie de post hierboven met de motor-koppelingsactuator.

#42 ·
Laatste update: Eindelijk de kans gehad om een stukje in de Niro te rijden en Kia heeft het probleem NIET opgelost. Het vervangen van de koppelingsactuator heeft niets geholpen. Ik heb de afgelopen drie dagen twee keer hetzelfde schokprobleem gehad.